Логістика є критичною галуззю, і паралельно з громадським та особистим транспортом, як показав досвід перших місяців війни, таксі – це надзвичайно важлива її ланка. Наприклад, водії автопарку Bolt евакуювали в безпечні регіони близько 5 000 українців. Як компанія адаптувалася до роботи в нових умовах і що пропонує водіям, аби залучати й утримувати їх – розповів Тарас Кадигриб, HRD автопарку Bolt.

 

– Тарасе, автопарк Bolt не припиняв роботу й працює попри повномасштабну війну. Якими були ваші перші кроки, щоб убезпечити команду та допомогти суспільству?

– Звичайно, нам довелося адаптуватися. Водночас відзначу, що наша компанія – одна з небагатьох, яка заздалегідь розробила план дій на випадок вторгнення. Ще до 24 лютого всі водії та менеджери наших автопарків у містах, які опинилися під загрозою, знали, що в разі необхідності можуть взяти заправлене авто й вивезти свою родину на захід. І не тільки – а й евакуювати людей на волонтерських засадах. Загалом водії Bolt вивезли зі східних та південних регіонів на безпечні території близько 5 000 людей.

Ми запропонували водіям та менеджерам можливість працювати в містах на заході, де це можливо. Так нам вдалося забезпечити роботою близько 90% менеджерів автопарків. Працівникам, навіть тим, які тимчасово не могли виконувати роботу, виплачувалася повна заробітна плата й збереглася бонусна система. Також ми допомагали людям із переїздом та пошуками житла. Тому нам вдалося зберегти майже весь персонал – парковий водійський та менеджерський. 

– Як змінилася основні показники роботи – наприклад, географія покриття, кількість поїздок (до війни компанія посідала перше місце серед сервісів таксі в Україні за цим критерієм)?

– Звичайно, ключові показники падали на початку війни, в період «пробігів» із заходу на схід та назад, волонтерської евакуації, а також у травні – коли значно зросли ціни на паливо. Проте наразі ми майже відновили всі показники.

На сході та півдні, де це можливо – ми відкриваємося і забезпечуємо людей роботою. Винятком є тимчасово окупований Херсон, із перебоями через постійні обстріли працюють Миколаїв та Харків. Загалом під покриттям наразі – 20 міст. 

Кількість водіїв, які працюють на паркових машинах, станом на серпень – рівно така ж, як була 23 лютого. Показники щодо кількості поїздок – також майже вирівнялися. У нас як і раніше – найбільший автопарк в Україні.

– У березні кількість активних водіїв складала майже половину тих, хто працював до повномасштабної війни. Чи змінилася ситуація зараз і чи потребуєте ви залучення нових водіїв?

– Так. Насправді в нашому бізнесі цей пошук триває завжди. Для багатьох українців, які втратили роботу та джерела доходу, в умовах війни це стало однією з небагатьох можливостей заробляти гроші й утримувати родини. Зокрема, це зручно, адже почати можна швидко і алгоритм працевлаштування простий: достатньо здати тест-драйв та пройти базову перевірку.

У березні-квітні влаштовуватися на роботу приходили представники геть різних професій – маркетологи, продажники, банкіри, фінансисти, підприємці тощо.

Пам’ятаю випадок, коли чоловік приїхав влаштовуватися на роботу на Porsche Macan, пересів на Peugeot – і поїхав працювати. Цей тренд уже не такий масовий, але зберігається досі.

Водночас варто розуміти, що робота в таксі – це не для всіх, наприклад, не кожного влаштовує тривалий робочий день, а від цього залежить заробіток. Хтось звільняється, бо розуміє, що робота в таксі – не його. Хтось повертається на попередню роботу. Багато наших водіїв долучилися до лав ЗСУ. Тому, звичайно, ми продовжуємо найм водіїв.

– Що компанія пропонує, щоб залучати та утримувати водіїв?

– Насамперед – адекватні відсоткову ставку та прорахунок заробітку, без жодних «підводних каменів» та «схем», усе чесно та прозоро. Здебільшого немає вступних внесків. Якщо багато й відповідально працювати, дійсно можна отримати гарний дохід. Усе індивідуально і залежить від водія, тому назвати конкретну суму складно, проте в містах це – близько 25 000 гривень на місяць і більше. Враховуючи, що в багатьох містах критично бракує роботи, а тим більше – добре оплачуваної, це – можливість, якою радо користуються.

Перевага Bolt – це також якість авто: наш автопарк один із найкращих, нові машини 2020-2021 року.

Ми забезпечуємо водіям необхідний внутрішній сервіс та постійну технічну підтримку. Є можливість брати авто на власний перепробіг, бонусні програми тощо. Наприклад, у нас успішно працює реферальна програма «Приведи друга» – водій або менеджер може порадити знайомого водія, і якщо той проходить місяць випробувального терміну й набирає певну норму поїздок – отримати за рекомендацію бонус 1 500-2 000 грн додаткового доходу.

Також ми пропонуємо можливість офіційного працевлаштування та кар’єрного зростання для тих, кому це цікаво. Bolt – велика компанія, і можливостей вистачає. Наприклад, багато наших кращих водіїв стали менеджерами автопарків.

Ще одна перевага – ми маємо програму навчання для своїх водіїв таксі. Це окрема професія та майстерність – не можна прийти «з вулиці» й одразу стати топовим водієм, треба опановувати потрібні навички. Для цього в нас розроблений навчальний Telegram-бот, де є відповіді на 95% поширених питань, підтримка драйвер-менеджерів, вебінари, до яких долучаються сотні водіїв. Розбираємо базові правила та кейси – як правильно поводитися в різних ситуаціях на дорозі.

Ми не працюємо за «конвеєрною» системою, коли неважливо, скільки водіїв прийшло, скільки – пішло.

Ми цінуємо водіїв, а відтак – працюємо не тільки над залученням, а й над утриманням.

Готові йти на поступки, чути й допомагати розв’язувати проблеми. Наші рекрутери та драйвер-менеджери, які працюють із водіями, проходять курси з основ психології, щоб ефективно комунікувати й надавати підтримку.

Зокрема, за можливості наші менеджери можуть допомогти з пошуком житла. Багато таких випадків останнім часом – коли переселенці з територій, де тривають бойові дії, приїжджають в нові міста і просто з вокзалу приходять в офіс за оголошенням. Нерідко в таких випадках люди майже не мають грошей, і ми даємо можливість брати авто й їхали працювати без депозиту і навіть допомагаємо авансом на паливо.

– Які прогнози ви маєте щодо подальшого розвитку бізнесу та продовження найму?

– Ми плануємо збільшувати автопарк, відкриватися в нових населених пунктах, а відтак – будемо залучати ще більше водіїв. Плануємо рости і розвиватися, попри все і постійно.

 Читайте ще: Як зберігати таланти в умовах війни: досвід Universal Bank