Співпраця з іноземними клієнтами лякає та приваблює водночас. У перспективі новий ринок може принести вищі гонорари, нових замовників, але водночас це ще й багато професійних та особистісних викликів. Де шукати клієнтів? Які моменти варто врахувати? Підписувати контракт чи покластись на дружні зв’язки? З якою країною почати працювати?

На ці та інші запитання відповідає Анна Носок, інфлюенсерка, маркетинг і бізнес-консультантка, а також власниця діджитал-агенції A.A, яка веде бізнес у Каліфорнії.

Почніть зі знайомих країн

Одна із головних перепон, яка заважає працювати з іноземними клієнтами, — страх невідомого. Особливо страх іноземної мови, адже її доведеться використовувати в діловій комунікації, листуваннях, при оформленні договорів, де немає місця для помилки. Щоб зменшити градус страху, почніть виходити на іноземний ринок зі знайомих для себе країн або тих, які ближче територіально. Це ще й допоможе в плані культурних відмінностей. Саме через це працювати з країнами Азії на початку може бути не найкращою ідеєю, хоча ринок перспективний та цікавий.

Починайте з країн, які ближчі територіально та культурно. Це можуть бути Польща, Литва, Чехія, Естонія, які зараз дуже прихильні до України не лише в політичному плані, а й не проти співпрацювати з діджитал-спеціалістами та креаторами. 

Юридичні та фінансові нюанси

Перш ніж радіти клієнту з Америки, не забудьте врегулювати всі юридичні моменти. Якщо йдеться про тривалу або проєктну співпрацю, варто підписати ЗЕД-контракт (ЗЕД — зовнішньоекономічний договір), де будуть вказані строки виконання робіт, умови передчасного розривання договору, вартість послуг, спосіб оплати та інше. Проконсультуйтесь із юристом, який розбирається у специфіці законодавства потрібної вам країни, перш ніж підписувати будь-які документи. 

Щоб працювати з іноземними клієнтами, оформте ФОП чи ТОВ, якщо ви досі цього не зробили, валютний рахунок, для банку не забудьте показати інвойс, сам контракт та акт надання послуг. 

Неочікувані моменти: некультурні жести та часові пояси 

Культура іншої країни може причаровувати, але не тоді, коли ви порушуєте якесь правило. У кожному куточку світу є певні жести або й слова, які можуть трактуватись по-різному. Щоб не образити потенційного клієнта, дізнайтесь всі культурні особливості наперед. Це стосується й релігії, бо навіть невдалу ремарку чи жарт клієнт може сприйняти як образу.

Враховуйте національні свята та державні вихідні, щоб потім вони не зруйнували ваші робочі плани. Якщо в Британії проходить коронація, хоч це й трапляється нечасто, в країні офіційні вихідні. Тому варто забути про термінову відповідь від клієнта, навіть якщо це потрібно в першу чергу йому. Не всі клієнти готові, на відміну від нас, працювати в державний вихідний або виходити на Zoom із відпустки, хоч би яким не був привід. Обговоріть такі нюанси на початку співпраці та внесіть усі важливі дати, причому з обох сторін, у календар.  

Клієнт з іншого часового поясу змусить вас підлаштувати свій графік під його робочий ритм, а не навпаки. Тому подумайте, чи готові ви змінити режим дня та узгодьте це з клієнтом.    

Де шукати іноземних клієнтів?

Найочевидніший варіант — фриланс-біржі, де будь-який діджитал-спеціаліст може знайти замовника. SMM-менеджер, вебдизайнер, програміст, копірайтер, монтажер, ретушер фото може почати працювати з іноземними клієнтами на одній з багатьох платформ. Найвідоміші — Upwork, Fiverr, Freelancer.

Якщо йдеться про пошук клієнтів для агенції, у гру вступає магія нетворкінгу. Профільні конференції, бранчі з інфлюенсерами, навіть фешн-віки чи виставки стануть місцем для знайомства з потенційним клієнтом. Важливо проявляти ініціативу першими, писати брендам з персоналізованими пропозиціями та пропонувати співпрацю. Навіть якщо зараз пропозиція виявиться не актуальна, нове знайомство ніколи не завадить. 

Активно ведіть соціальні мережі, особливо ті, які популярні в Америці та Європі, спілкуйтеся з колегами з інших країн. Це може допомогти знайти нових клієнтів, партнерів та збільшить вашу впізнаваність.

Робота з іноземними клієнтами спершу може бути стресовою, але допускатися помилок не страшно. Головне — будьте відкриті до нових досвідів, нових культур, людей, країн та ідей, вивчайте нове та розвивайтесь. 

Читайте ще: Особливості роботи спеціаліста з реструктуризації: як допомогти бізнесу в складних умовах?