Український професійний HR-Хаб – HUB. HR Today, у серпні 2022 року провів дослідження термінів та факторів впливу на закриття вакансій воєнного періоду. Партнерами виступили robota.ua, «OLX Робота», HURMA System. Ділимося результатами дослідження, які представили організатор та партнери. 

Лана СолнцеваСЕО HUB. HR Today

У дослідженні взяли участь 324 компаній-учасників опитування, їх штат налічував 10 000+ працівників (максимум).

Компанії-учасники представляли такі сфери діяльності у відсотковому співвідношенні: виробництво, промисловість – 15%; продажі/дистрибуція – 14%; роздрібна торгівля/ритейл – 13%; ІТ – 7%; логістика – 6%; будівництво – 5%; агро – 4%; автобізнес – 4%; медицина – 3%; інше – 3%; маркетинг (зокрема, Digital), реклама, PR – 3%; фармацевтика, енергетика, освіта, наука, HoReCa, нерухомість, консалтинг, аудит, банки – по 2%; телекомунікації, страхування, громадські/благодійні організації, туризм, краса, спорт, юридичні компанії, медіа, ЗМІ, шоу-бізнес – < 1%.

Варто зазначити, що відсоткова приналежність до сфер діяльності не завжди відображає якість самої вибірки. Тому що в деяких, наприклад, телекомунікаційних компаніях штат персоналу – 10 000 співробітників, тому і вакансій у них багато. Дані таких компаній дуже важливі для результатів даного дослідження.

Головні офіси компаній-учасників знаходяться: 49,4% у Києві; 8,6% Львові, Львівській області; 8,6% Дніпрі, Дніпропетровській області; 4,9% Одесі, Одеській області; 3,7% Харкові; 3,4% Вінниці; 2,8% Київській області; 2,5% Запоріжжі; 2,2% Черкасах, Черкаській області; 1,5% Полтаві, Полтавській області; 1,5% Рівному, Рівненській області; 1,5% Житомирі. Брали участь в опитуванні компанії, які не мають головного офісу, вони працюють віддалено таких 1,2%. <1% компаній з Кіровоградської області, Луцька, Чернівців, Херсона, Сум, Тернополя, Ужгорода, Закарпатської області, Хмельницького, Хмельницької області, Чернігова, Чернігівської області, Миколаєва, Івано-Франківська, Донецької області.

У відсотковому співвідношенні 85% опитаних компаній відповіли, що співробітники працюють віддалено; 57% зазначили, що понад 50% штату на віддаленці; 15% обрали виключно офісний формат роботи; а в 17% компаній 100% штату на віддаленці.

Можна зробити висновок, що ринок праці все більше переходить в онлайн, адже співробітники можуть працювати з будь-якого куточка світу.

Функціонал посади для здійснення рекрутингу в опитаних компаній визначений наступним чином:

  • 59% компаній-учасників забезпечують функції рекрутингу менеджером з персоналу.
  • у 41% – є рекрутер, який забезпечує пошук та підбір.

Терміни закриття вакансій

Згідно з дослідженням, 67% компаній працюють без обмежень у термінах, а 33% – відповіли, що терміни визначені в положенні/стандарті компанії.

Середній термін* закриття вакансій у компаній по категоріях персоналу (*від дати відкриття вакансії до дати виходу на роботу) (середнє/медіана)

  • лінійний персонал (робітничі спеціальності) – 15/12 днів
  • початківці/ junior – 16/14 днів
  • досвідчені фахівці/middle – 23/21 днів
  • експерти/senior – 30/30 днів
  • керівники груп/team lead/керівники відділів – 31-30 днів
  • керівники департаментів, служб, напрямків (с-1, с-2 level) – 34/30 днів
  • топ-менеджмент – 40/33 днів

Варто зазначити, що з ростом посади збільшується кількість днів, яку виділяє рекрутер на закриття вакансії. Це пов’язано з тим, що етапи рекрутингу збільшуються з рівнем посади, тому що вимоги до працівника є вищими.

На запитання «Як змінився бюджет, який ви витрачаєте на пошук та підбір персоналу за останні пів року?» компанії-учасники відповіли:

  • 35% – залишився таким же
  • 35% – значно зменшився
  • 21% – дещо зменшився
  • 8% – дещо збільшився
  • 1% – значно збільшився

Обов’язковими етапами відбору є: співбесіда з керівником підрозділу (безпосереднім керівником) – так відповіли 84,7% опитаних компаній; співбесіда з рекрутером, HR-менеджером – 75,3%; телефонний скринінг – 73,1%; збір рекомендацій з попередніх місць роботи – 42%; співбесіда з вищим керівництвом (СЕО тощо) – 38,9%; тестові завдання, кейси – 36,1%; перевірка кандидата службою безпеки – 30,2%; окреме інтерв’ю за компетенціями – 22,8%; медогляд (для більшості посад) – 19,8%; психодіагностика (інтелект, здібності, особистісні опитувальники) – 14,8%; співбесіда з HRD (якщо обов’язкова для більшості рівнів посад) – 10,2%; співбесіда з керівником суміжного підрозділу – 4,6%; поліграф – 4,3%; інше – 3,4%.

Основними факторами, які вплинули на зміну термінів закриття вакансій за останні пів року, компанії-учасники назвали наступні:

  • Вивільнення працівників інших підприємств у зв’язку з військовими діями – так відповіли 35,2% опитаних компаній.
  • Налагодження внутрішнього HR-бізнес-процесу рекрутингу – 9,3%.
  • Зменшення етапів відбору в компанії – 10,6%.
  • Покращення системи нематеріальної мотивації для працівників – 6,6%.
  • Збільшення рівня зарплати – 9%.
  • Посилення бренду роботодавця компанії на ринку праці – 11,4%.
  • Зміна (її покращення) організаційної структури компанії – 7,7%.
  • Зміна топ-менеджменту компанії – 3,4%.
  • Інше – 6,9%.

Ірина Тітовабренд-менеджерка категорії «Робота» платформи «OLX Робота»

Фахівчиня зупинилася на динаміці ринку праці та розповіла, які професії сегменту «блакитні комірці» продовжують бути актуальними під час війни.

Динаміка ринку праці: кількість вакансій 

«Ринок праці змінися, це факт, він фактично відзеркалив стан, який відбувається в країні. В період з березня-квітня кількість вакансій активно та стрімко зменшилася, сягнувши свого дна у квітні (просівши на 88-90%), що було більше, ніж на початку COVID-19 у 2020 році. Водночас відштовхнувшись від цього дна у квітні, впродовж останніх 5 місяців кількість вакансій зростає. І у вересні 54% вакансій (у порівнянні з лютим 2022 року) відновлені. Тобто, зараз ми досягли половини вакансій довоєнного часу», – зауважує експертка.

Динаміка пропозиції на ринку праці 

Оскільки платформа сфокусована на «блакитних комірцях», то по робочих вакансіях важко відслідковувати динаміку ринку та кількість робітничих спеціальностей та роботодавців, які їх надають. З позитивного – платформа не бачить нездорового, нехарактерного перекосу наразі. Як коливалися кількість робітничих вакансій в межах 60% від загального ринку, такою вона і залишається. Перекосу між офісними вакансіями і робітничими немає. Вони відновлюються плюс-мінус однаково. 

Динаміка відгуків на вакансії 

Кількість відгуків збільшилася, хоча в березні було сильне просідання, адже питання працевлаштування відійшло на другий план. Наприкінці лютого та в березні люди турбувалися в першу чергу про свою безпеку. Це призвело до піку пошукацького деманду в період травня-липня 2022 року. Пошукачі були значно активніші в пошуку роботи, відгукувалися на більшу кількість вакансій. Після липня ця ситуація почала стабілізуватися, високий попит почав згасати і наразі він не опустився до минулого року, але випередження минулорічних показників (попиту серед майбутніх працівників) згладилося до +40%.

Регіональна статистика

Кількість оголошень в тимчасово окупованих територіях значно знизилася. Водночас кількість оголошень, які сконцентровані в Західній Україні, суттєво зросла, особливо на Закарпатті. Адже деякі бізнеси перенесли свою діяльність на захід України. 

Кількість пошукачів зараз рівномірно розподілена в регіонах, окрім півдня і сходу. Відновилася кількість пошукачів у Києві, Київській області та Чернігівській. Хоча до середини липня в цих регіонах була досить негативна динаміка – бракувало робочої сили, у порівнянні з минулим роком. До вересня люди ще мігрували за кордон чи на захід України, потім вони повернулися до місця своєї дислокації, і ці два фактори призвели до наступних показників.

Попит серед кандидатів за регіонами

Через зменшення економічної активності на півночі, тут різко зросла конкуренція після повернення людей. Водночас в Західній Україні ситуація протилежна – збільшилася кількість вакансій, попит, але в середньому зростання кількості вакансій випереджає кількість пошукачів, яка є в регіоні. 

Найбільш затребувані робітничі професії 

  • Водій (6 194 вакансії).
  • Продавець (4 454 вакансії).
  • Різнороб (2 179 вакансій).
  • Швачка (1 684 вакансії).
  • Кухар (1 531 вакансія).

Динаміка заробітних плат за перше півріччя 2022 року

В середньому топові вакансії просіли в зарплаті на 5-10%. Найбільш суттєві зміни спостерігаються для спеціалістів-будівельників (зарплата знизилася на 40%) та операторів кол-центрів (почали заробляти на 84% більше), що пов’язано зі зміною попиту. 

Топ високооплачуваних вакансій січня 2022 року

  • Муляр – 37 500 грн.
  • Фасадник – 32 500 грн.
  • Далекобійник – 30 000 грн.
  • Штукатур – 30 000 грн.
  • Автомаляр – 27 500 грн.

Топ високооплачуваних вакансій червня 2022 року

  • Далекобійник – 32 500 грн.
  • Рихтувальник – 27 500 грн.
  • Автомаляр – 25 000 грн.
  • Оператор кол-центру – 24 890 грн.
  • Автоелектрик – 22 500 грн.

Спостерігаємо, що з топ-5 високооплачуваних професій з довоєнного списку залишився лише далекобійник, водночас будівельні вакансії опустилися нижче. В топ-5 замість будівельників прийшли спеціалісти, які займаються ремонтом та обслуговуванням авто. Цьому є пояснення – скасування мита на в’їзд автівок (частіше – вживаних) з-за кордону.

Отже, кількість вакансій поступово відновлюється як в середньому, так і в сегменті «блакитних комірців». Північна та Центральна Україна демонструють найбільшу активність пошукачів. Відхилення зарплати для найпопулярніших вакансій лежить в межах 10%. Попит серед пошукачів поступово стабілізується до рівня 2021 року.

Іван Ромашов, керівник відділу маркетингової аналітики robota.ua

Експерт зупинився на тенденціях та фактах ринку праці сьогодні: динаміка вакансій та резюме, затребувані професії, а також розповів, як змінилися заробітні плати.

Кількість вакансій на ринку праці України

Ринок праці відновлюється. Якщо взяти кількість вакансій, яка була на нашому сайті станом на 1 лютого 2022 року (близько 100 000-110 000) за 100%, то 1 березня кількість вакансій впала до критичного мінімуму – 7% (7 000 вакансій). Після цього бізнес потроху адаптовувався до змін і ринок праці почав оживати. Щомісяця кількість вакансій на сайті зростає на 5%. І станом на 1 серпня було 38% вакансій від довоєнного рівня – 37 000-38 000 вакансій. 

Динаміка вакансій та резюме

Якщо орієнтуватися на кількість вакансій та резюме довоєнного періоду, то на початку травня і кандидати, і роботодавці зменшили свою активність майже до 0, після чого вона почала відновлюватися. Першими почали відновлюватися пошукачі, своєї довоєнної активності вони досягли 12 липня. Наразі активність кандидатів перебуває на довоєнному рівні.

Настала епоха ринку роботодавця – вакансій дуже мало, а пошукачів дуже багато. Нагадаємо, що до війни був ринок пошукача – вакансій було дуже багато, а пошукачів – мало. 

Топ-5 міст за кількістю вакансій:

  • 1 місце – Київ – 13 282
  • 2 місце – Львів – 3 754
  • 3 місце – Дніпро – 2 396
  • 4 місце – Одеса – 1 920
  • 5 місце – Вінниця – 920

Структура вакансій

51% вакансій зосереджено у 2 містах – Київ (40%) та Львів (11%). А також: Дніпро – 8%, Одеса – 5%, Вінниця та Харків – по 4%, Полтава, Хмельницький, Івано-Франківськ, Ужгород – по 3%, інші – 16%. 

Найбільш популярні вакансії серед роботодавців в Україні

  • Продавець-консультант – 11 520 грн
  • Робочий виробництва – 15 421 грн
  • Водій – 26 320 грн
  • Інтернет-маркетинг, SEO, інтернет-реклама – 19 950 грн
  • Бухгалтер – 13 854 грн

Як змінилася ситуація з віддаленою роботою у серпні у порівнянні з довоєнним станом 

  • Україна – лютий (5 914) – серпень (4 302) 
  • Київ – лютий (2 188) – серпень (2 421) 
  • Львів – лютий (946) – серпень (400)  
  • Одеса – лютий (591) – серпень (209) 
  • Дніпро – лютий (296) – серпень (178) 
  • Вінниця – лютий (118) – серпень (60) 

Найбільш популярні вакансії віддаленої роботи зараз в Україні

  • Оператор кол-центру
  • Веб-розробник
  • Спеціаліст тех. підтримки
  • Інтернет-маркетолог
  • Копірайтер

Яку зарплату в середньому пропонували роботодавці та хотіли отримувати пошукачі у серпні 2022 року

  • Київ – пропонували (21 056 грн) – хотіли (24 655 грн)
  • Харків – пропонували (17 892 грн) – хотіли (17 321 грн)
  • Дніпро – пропонували (16 905 грн) – хотіли (16 442 грн)
  • Одеса – пропонували (18 223 грн) – хотіли (17 954 грн)
  • Львів – пропонували (16 954 грн) – хотіли (16 563 грн)
  • Запоріжжя – пропонували (14 925 грн) – хотіли (14 566 грн)
  • Україна – пропонували (18 456 грн) – хотіли (19 610 грн)

Як зараз компанії оптимізують свій бізнес 

Ефективність – ключова метрика бізнесу. Тому компанії працюють над збереженням ключових бізнес-команд, оптимізацією бізнес-процесів та автоматизацією.

Для всіх, хто зараз відновлює роботу свого бізнесу, на сайті robota.ua є можливість безкоштовно опублікувати вакансію.

Вадим КуземінськийHead of Talent Acquisition HURMA System

Експерт представив аналіз тенденцій та важливих метрик в IT-рекрутингу під час війни. Він зазначив, що найважливіше в IT-рекрутингу – це швидкість закриття вакансії, релевантність кандидатів, вартість закриття вакансії. Водночас все залежить від запиту бізнесу. Універсального показника не існує.

Етапи процесу рекрутингу в компанії HURMA

  • заявка
  • рекрутмент реквест
  • ролі
  • канбан-дошка
  • воронка вакансії. Конверсія ~ 2%.

Час закриття вакансії збільшився з 30 до 53 календарних днів, а вартість – з 1 600$ до 3 600$.

Важливі метрики, які формують процес 

  • Linkedin – ключове джерело пошуку
  • рекомендації
  • джоб-портали

Заробітна плата для IT-спеціалістів 

  • Майже немає змін для фахівців з досвідом 2+ роки.
  • Медіанна заробітна плата Front-end developer – 3 200$ (довоєнний рівень).
  • Очікування кандидатів щодо зарплати не завжди відповідають пропозиціям компаній.

Які тренди помічають у компанії

  • Активний headhunting українських ІТ-фахівців за кордоном.
  • Деякі російські компанії намагаються видавати себе за західні та активно шукають українських фахівців.
  • Вища зарплата за кордоном для спеціалістів рівня Junior/Trainee.
  • Репутація українських ІТ-фахівців тільки зростає.

Які тренди можна очікувати далі?

  • Зростання репутації України як нації ІТ-фахівців.
  • Складно прогнозувати падіння зарплат спеціалістів рівня Middle+.
  • Чим більше ми перемагаємо, тим більше в нас інвестують.
  • Допомагаємо ЗСУ.

Матеріали з презентації результатів дослідження термінів та факторів впливу на закриття вакансій воєнного періоду переглянути тут.

Читайте ще: 15 трендів брендингу роботодавців у світі та в Україні: результати дослідження