Добрих буднів вам, наші дорогі читачі! Наприкінці червня 2022 року ми в robota.ua провели опитування роботодавців про те, які зміни з точки зору HR відбулися в компаніях за чотири місяці війни. Сьогодні поділимося з вами результатами.

В опитуванні взяла участь 721 компанія.

Питання 1: Чи є у вас розроблений план дій у разі погіршення ситуації в Україні?

Ставлячи це питання, ми хотіли побачити, чи є у бізнесу плани стосовно того, як реагувати на ситуацію в Україні в разі її погіршення. Результати представлені нижче.

У розрізі бізнес-напрямків план дій мають компанії переважно з фінансового сектора та HR. У даних галузях (фінанси, банки, бухгалтерія, HR) про це заявили 57% опитуваних. Не мають такого плану, згідно з опитуванням, найчастіше представники сфери маркетингу, HoReCa і розваг.

Питання 2: Чи змінились у вас плани щодо підбору персоналу до кінця 2022 року у порівнянні з планами, які були на початку року?

Переглянувши відповіді на це питання, ми, скажемо відверто, були приємно здивовані, оскільки очікували, що ситуація буде набагато гіршою.

У 30% компаній плани з набору персоналу не змінилися, а 10% навіть позапланово збільшують найм. 60% інших компаній, на жаль, знижують темпи набору персоналу або призупиняють його взагалі до кінця року.

Позапланово набирають персонал компанії зі сфер IT, будівництва, HR і АПК.

Призупиняють набір до кінця року або ж його скорочують бізнеси переважно з банківської сфери, рітейлу, виробництва, маркетингу та сфери розваг.

Питання 3: Як змінилася чисельність співробітників у вашій компанії з початком війни?

Через 4 місяці з початку війни у компаніях почали відбуватися системні зміни. Бізнес почав підлаштовуватися під нові реалії життя і адаптуватися до них. На жаль, скорочення персоналу – одна з бізнес-реалій сьогодні, і ми хотіли більш глибоко зрозуміти загальну картинку цього явища: у яких бізнесах це відбувається і яких категорій співробітників це стосується.

За результатами опитування бачимо, що практично 60% компаній довелося зіштовхнутися зі скороченнями персоналу в сьогоднішній непростій ситуації.

У розрізі бізнес-напрямків ситуація різна від галузі до галузі, але в цілому кількість працівників найбільше зменшилась у таких сферах:

  • Логістика і транспорт – 80% опитаних повідомили про зменшення кількості персоналу.
  • Медицина/фармацевтика – 71% опитаних повідомили про зменшення кількості персоналу.
  • Туризм/готелі/ресторани – 66% опитаних повідомили про зменшення кількості персоналу.
  • Маркетинг/реклама/PR – 60% опитаних повідомили про зменшення кількості персоналу.
  • Роздрібна/гуртова торгівля – 58% опитаних повідомили про зменшення кількості персоналу.

Компанії, які заявили про збільшення кількості персоналу або ж задекларували, що ситуація залишилася без змін, найчастіше належать до таких сфер:

  • IT – 40% опитаних повідомили про збільшення кількості персоналу.
  • Телекомунікації та зв’язок – 35% опитаних повідомили про збільшення кількості персоналу.
  • HR – 21% опитаних компаній повідомили про збільшення кількості персоналу.
  • Аутсорсингові компанії – 17% опитаних повідомили про збільшення кількості персоналу.

Якщо дивитись у розрізі категорій персоналу, яких стосувалися скорочення чи набір, ситуація виглядає наступним чином.

Найчастіше скороченню підлягали ролі, пов’язані з сапорт-функцією, функцією підтримки клієнтів і лінійний персонал. З високою ймовірністю так відбувається тому, що масштаби бізнесу зменшуються через скорочення попиту з боку населення. Так, внутрішні бізнес-процеси компаній суттєво змінюються і, як наслідок, зменшується кількість людей, необхідних для підтримки бізнес-архітектури компанії.  

Збільшували кількість працівників найчастіше у категоріях IT, продажах і лінійного персоналу критичної інфраструктури. Тут усе виглядає досить логічно. Компанії намагаються автоматизувати більшість бізнес-процесів, аби оптимізувати витрати на фонд оплати праці, тож IT-ролі стають все більш затребуваними. В умовах війни бізнес старається диверсифікувати свої можливості і стати омніканальним. У зв’язку з цим зростає попит на спеціалістів діджитал-маркетингу і продажів. Ситуація в галузі критичної інфраструктури, думаю, не потребує коментарів.

Попри складну ситуацію в країні, український бізнес показує, що життя продовжується і робота в тилу важлива для перемоги.