Різні люди по-різному сприймають, обробляють і передають інформацію. На роботі ми стикаємося з різними типами особистостей, тому важливо навчитися ефективно спілкуватися з кожним. Навіть для людини з хорошими навичками міжособистісного спілкування це може стати проблемою. 

Здорове спілкування є ключовим фактором позитивної робочої атмосфери. Завдяки ефективній комунікації самі працівники та робочі процеси можуть бути більш продуктивними та ефективними. Розглянемо найефективніші способи спілкування з колегами та керівниками на роботі.

Що важливо для ефективного спілкування на роботі

  • Емоційний інтелект – допоможе зрозуміти, як найкраще донести свої наміри до людини, думка якої відрізняється від вашої (вам доведеться усвідомити, як хтось може інтерпретувати ваші слова та дії по-іншому).
  • Прагнути бути об’єктивним/ною на роботі та намагатися не сприймати нічого надто особисто, оскільки люди по-різному висловлюються та поводять себе в різних ситуаціях.
  • Враховувати різні типи особистостей – це допоможе налагодити здорове спілкування та взаємодію.
  • Знайти підхід до різних типів особистостей (хтось може бути прямолінійним, або навпаки – чутливим і вразливим). Незалежно від характеру, колеги, швидше за все, оцінять зусилля, які ви спрямуєте на те, щоб вони вас зрозуміли. Наразі багатьом працівникам не вистачає спілкування, тому такі знання дуже важливі.
  • Розглянути найбільш ефективний спосіб спілкування з різними типами особистостей. Хтось може бути наполегливим, пасивним, агресивним або пасивно-агресивним комунікатором.

Стилі спілкування на робочому місці

  • Наполегливі комунікатори

Після того, як зрозумієте з яким типом особистості маєте справу на роботі, можете використовувати відповідні стилі спілкування. Одним з популярних і ефективних стилів спілкування є «наполегливе» або «пряме спілкування».

Прямі/наполегливі комунікатори говорять те, що думають, і кажуть це чітко, вміють сказати «ні», впевнено висловлюють свою думку та дають оцінку подіям і вчинкам, знають, чого хочуть. Прямі/наполегливі комунікатори говорять переконливо, вони лаконічні у висловлюваннях. Не словом, а ділом – це про них.

Такий стиль актуальний для спілкування з людьми, які мають власну думку і націлені на досягнення результату. У них є жага до здорового змагання зі співрозмовником, вони відверті під час спілкування. Вибравши таку стратегію спілкування, ви можете бути з ними на одній хвилі.

  • Пасивні комунікатори

Деякі люди, навпаки, є більш пасивними і їм не вистачає ініціатора поруч (того, хто підштовхуватиме до дій). Зазвичай, вони не виділяються з-поміж інших колег, тихі й тримаються усамітнено. Попри те, що ви маєте взаємодіяти відкрито з таким колегою, вони можуть віддати перевагу зустрічам тет-а-тет. Часто їх доводиться підштовхувати до того, щоб вони поділилися своїми думками.

Під час взаємодії з таким колегою вам доведеться дізнаватися більше інформації, ставлячи запитання та пропонуючи пропозиції для розгляду. Пасивні комунікатори часто використовують слова «мабуть» або «можливо», «скоріше за все», коли потрібно сказати тверде «ні», оскільки вони не хочуть образити співрозмовника/колегу або здатися конфліктними.

  • Агресивні або пасивно-агресивні комунікатори

Деякі люди поєднують обидва стилі спілкування. Вони можуть здаватися тихими, пасивними, водночас розповсюджувати плітки, знущатися з колег, піднімати бунт проти інших колег та керівництва, виплескувати на них свої негативні емоції. Тому варто звертатися до таких колег напряму (без посередників), щоб вони могли висловити свої думки безпосередньо вам. Так застрахуєте себе від небажаних наслідків такої токсичної поведінки.

Важливо пам’ятати, лише якщо будете об’єктивним/ною та спостережливим/вою, ви маєте шанс зрозуміти, як поводитися з різними особистостями на робочому місці. Навіть якщо колеги мають іншу думку, яка кардинально відрізняється від вашої, ви можете знайти спільну мову, познайомившись з ними ближче. Знайти підхід до будь-якої людини можна, це непросто, але можливо.

Читайте ще: Як війна вплинула на комунікацію з командою та довгострокові перспективи бізнесу: кейс Caparol Ukraine