Мікронавчання – це не лише про тренд останніх років, а й про ефективність. Згідно з даними міжнародного дослідження Mordor Intelligence: до 2026 року ринок мікронавчання щорічно зростатиме на 14,2%. Що вкотре підтверджує перспективність та ефективність цього методу. 

Мирослав Боцула, CEO&CoFounder LMS Collaborator, mentor El`Lab

Ми, розробники української LMS Collaborator, вже понад 9 років допомагаємо компаніям впроваджувати електронне навчання на базі нашої LMS. За цей час ми реалізували багато різноманітних e-learning проєктів. Кожен кейс нашого клієнта індивідуальний, але ми помітили спільну тенденцію – прихильність до методу мікронавчання. Це не дивно, адже дозування інформації допомагає зберегти концентрацію уваги та сприяє ефективному засвоєнню матеріалу та кращим результатам. 

Чи є мікронавчання магічною пігулкою, яка робить будь-яке навчання ефективним? Ми разом з вами розберемось в цій статті. 

Мікронавчання – ефективне рішення для бізнесу чи черговий тренд?

Мікронавчання активно застосовується у компаніях. Цьому є багато передумов: життя в інформаційному перевантаженні, «кліпове сприйняття», запит на «стисло та по суті», потреба швидкого пошуку та отримання конкретних знань, часті зміни асортименту товарів тощо.

Але варто памʼятати, що це інструмент навчання. І як будь-який інструмент він дає хороший результат при правильному застосуванні.

Якщо мікронавчання застосувати для фундаментальних дисциплін: менеджмент, бухгалтерський облік тощо – це не дасть гарного ефекту. Мікронавчання не спрацює, якщо потрібно засвоїти складну систему знань, де все повʼязано між собою та будується одне на іншому. Це як складати багатовимірний пазл з тисяч частин без загальної картинки результату та без інструкції.  

Проте для додаткового навчання, кращий підхід за мікронавчання не знайти. Для ефективного мікронавчання важливо якомога раніше застосовувати знання на практиці. Без практичного застосування ці знання швидко втрачаються, навчання перетворюється в інформування.

Переваги мікронавчання

  • Швидке засвоєння знань. Чому? – Короткий матеріал краще запам’ятати та засвоїти.
  • Висока залученість. Чому? – Невеликий курс дозволяє зберігати високу концентрацію уваги протягом усього процесу навчання.
  • Мобільність. Чому? – Можна використовувати для навчання «на ходу», в будь-якому місці та з будь-якого ґаджета. 
  • Концентрація на важливому. Чому? – Співробітники отримують тільки ту інформацію, яка їм потрібна.
  • Гнучке розподілення часу. Чому? – Розділення матеріалу на короткі модулі дозволяє навчатись без відриву від роботи. 

Недоліки мікронавчання

  • Не підходить для фундаментального навчання. Чому? – Неефективне у вивченні складних тем з численними звʼязками між інформацією, етапами та завданнями.
  • Ефективне лише з практичним застосуванням отриманих знань. Чому? – Компактна інформація швидко забувається без її застосування.

Мікронавчання: де і як застосовувати

1. Комплаєнс

Комплаєнс – обов’язкова частина навчання співробітників під час якого вони вивчають політику компанії, її правила, вимоги, нормативні акти, що регулюють робочі моменти та впливають на їх повсякденні обов’язки.

Як застосувати мікронавчання. Розбийте інформацію на окремі навчальні блоки у вигляді невеликих презентацій або курсів. А для детальнішого заглиблення в тему додайте посилання на додаткові ресурси. Наприклад, навчання техніки безпеки, етика на робочому місці, інструкція з охорони праці тощо. 

Результат. Так ви розставите пріоритети у ключових моментах комплаєнсу, а співробітники отримають тільки найнеобхіднішу інформацію, яку буде легко запам’ятати.

Приклад: 

Для навчання комплаєнс компанія «АНЦ» використовує невеликі scorm-курси з підсумковим тестуванням, яке допомагає закріпити вивчене. Також в кінці кожного курсу співробітники проходять мініопитування для збору зворотного зв’язку з якості навчального контенту.

Кодекс корпоративних комунікацій «АНЦ» на порталі LMS Collaborator

2. Продуктове навчання

Мета продуктового навчання – познайомити співробітників з продукцією компанії, її характеристиками та особливостями. Особливо це актуально для торгового персоналу, чиє завдання ефективно представити та продати продукт клієнту.

Як застосувати мікронавчання. Використовуйте короткі презентації, відео або курси, щоб познайомити їх з описом продукту, його характеристиками та особливостями. Подавайте матеріал поступово, невеликими частинами. 

Результат. Співробітники не будуть перевантажені зайвою інформацією, а зможуть швидко та якісно запам’ятати асортимент продукції. Крім цього такі мініматеріали стануть чудовою шпаргалкою, яку можна буде використовувати в роботі. 

Приклад: 

«Мережа аптек «D.S.» на своєму навчальному порталі створюють невеликі scorm-курси для продуктового навчання співробітників. Для закріплення знань в кінці кожного курсу використовують тестування, а також опитування для збору зворотного зв’язку.  

Навчальний курс для співробітників D.S. на порталі LMS Collaborator

3. Розвиток soft skills

Вміння вирішувати конфлікти, вести переговори, бути лідером і знаходити вихід з будь-яких курйозних ситуацій – це ті навички, які лежать в основі успішної роботи та бізнесу.

Як застосувати мікронавчання. Щоб зробити таке навчання ефективним, розбийте його на невеликі блоки. Для закріплення результатів використовуйте практичні приклади. Це можуть бути невеликі відео з порадами або демонстрацією використання отриманих навичок. 

РезультатСпівробітники будуть поступово знайомитись з важливою в роботі soft навичкою. Не втрачатимуть концентрації уваги під час навчання, що дозволить ефективно її опанувати. 

4. Підтримувальне навчання 

Кваліфіковані співробітники – важлива складова будь-якого бізнесу. Підтримувати їх знання в тонусі допомагає впровадження підтримувального навчання.

Як застосувати мікронавчання. Використовуйте мініформат. Наприклад, невеликі відео, презентації чи мінікурси з вибіркою основної інформації, яку повинні знати співробітники. Матеріали для підтримувального навчання краще зберігати у Базі знань. Це допоможе скоротити час на пошук потрібної інформації. 

РезультатЗавдяки мікронавчанню співробітники зможуть без великих затрат часу повторити вивчене раніше та швидко отримати нові актуальні знання.

Приклад: 

Компанія «ВіЯр» активно веде свою корпоративну Базу знань. Всі ресурси в ній розділені на категорії та підкатегорії, що дозволяє швидко знайти потрібну інформацію та ознайомитись з нею.   

База знань «ВіЯр» на навчальному порталі LMS Collaborator

Висновок

Мікронавчання, справді, ефективний інструмент, який можна використовувати для різноманітних видів навчання, але варто пам’ятати, що це – не універсальне рішення. Мікронавчання буде малоефективним у фундаментальному навчанні, де варто засвоїти складну систему знань. 

Велика перевага даного формату в тому, що він дозволяє простіше засвоювати інформацію. А завдяки мобільності його можна використовувати для навчання «на ходу» без відриву від роботи. Мікронавчання – не чарівна пігулка, але при правильному підході та використанні може стати справжньою панацеєю навчання. 

Читайте ще: 62% вакансій вимагають знання англійської, але лише 5% кандидатів володіють нею – дослідження robota.ua