Тетяна Муратова, керівниця відділу маркетингу та промоції EWL PARTNERS

Майже кожен третій українець наразі офіційно безробітний. Вдумайтеся в ці цифри: 4,7 млн людей шукають роботу. За офіційною статистикою, половина з них — люди, які вимушено евакуювалися за межі України, але готові повернутися, і половина – всередині країни. Чиїсь навички втратили актуальність через повномасштабну війну (наприклад, нівелювалися послуги туристичних агентів), хтось — виїхав з окупованих територій і не зміг знайти роботу на новому місці, у когось розвалився бізнес. Усе це — люди, яким потрібно швидко адаптуватися до нових умов, і вірогідно — навіть опанувати нову професію, щоб почати заробляти на життя.

Що натомість пропонує ринок? Здебільшого, швидкий вхід в IT. Беззаперечно, IT-галузь найкраще втрималася після 24 лютого, але світчерів в Україні вже більш ніж достатньо. Українським компаніям не потрібно стільки джунів, скільки з’являється на ринку після швидких тримісячних курсів. Та й IT — не єдина галузь, де наразі потрібні спеціалісти. Я проаналізувала ринок праці та пропозиції освітніх курсів та зібрала 5 професій, які мають попит на ринку, і які можна швидко опанувати. 

Рекрутер: якщо маєте комунікативні навички

Професія рекрутера після 24 лютого не лише лишилася необхідною, а й трохи трансформувалася. По-перше, надзвичайно актуальною стала допомога українцям у працевлаштуванні за кордоном. Ми в EWL PARTNERS займаємося цим з 2007 року і бачимо, що у 2022 році попит на цю послугу надзвичайно виріс. На початку повномасштабної війни ми з Центром Східноєвропейських студій Варшавського університету проводили дослідження серед українців, які евакуювалися в Польщу, Чехію та Румунію. 63% українських біженців, які опинилися в Польщі, мали намір знайти роботу. Водночас близько половини усіх опитаних відповіли, що найбільше бояться саме труднощів, пов’язаних з пошуком роботи.

По-друге, чим більше «вільних рук» усіх спеціальностей з’являється на ринку, тим важче підібрати потрібного спеціаліста серед усіх кандидатів. Тому рекрутери завжди в ціні. Наприклад, на robota.ua наразі опубліковано близько 600 вакансій для рекрутерів, на сайті для IT DOU — 129 вакансій для рекрутерів лише в галузі IT.

Суть роботи зрозуміла: рекрутери — це люди, які допомагають компаніям закрити вакансії. Ця робота підійде людям з будь-якою освітою та попереднім досвідом, які вміють і хочуть спілкуватися з людьми. Річ у тому, що такої спеціальності у вишах, як рекрутинг — не існує. Тому усі, хто працюють рекрутерами, здобували базову освіту за іншими напрямками, і лише потім наздоганяли профільні навички на курсах, школах та просто на практиці.

На перший погляд, це задача, що не потребує надто складних навичок. Але оплата рекрутера часто залежить від результату (чим більше вакансій закриваєш, тим більший дохід). Заробляти тут можна від 15 до 60 тисяч гривень (а якщо дорости до керівної посади, то й більше). Тому варто пройти профільні курси, щоб навчитися вести переговори та комунікувати, розбиратися у джерелах пошуку кандидатів, якнайшвидше закривати вакансії та аналізувати результати своєї роботи. Наприклад, на курсі, який ми незабаром запускаємо, розповідатимуть про платформи для пошуку кандидатів, як правильно написати текст вакансії та провести першу співбесіду тощо.

Базове навчання на рекрутера може тривати кілька місяців — після цього людина вже буде готова виходити на ринок і заробляти. Але звісно, щоб нарощувати свої заробітки, варто постійно розвиватися — відвідувати профільні івенти та проходити курси підвищення кваліфікації. Адже на ринку постійно з’являються нові інструменти та платформи для пошуку кандидатів.

SMM-менеджер: якщо хоч трохи вмієте писати тексти

Відносно молода професія, що почала розвиватися і прогресувати з розвитком соцмереж. Вона поєднує в собі навички копірайтера, маркетолога та менеджера з продажів. Потрібно вести соцмережі, слідкувати за охопленням постів, запускати рекламні компанії. SMM-спеціалісти потрібні усім бізнесам та організаціям — в сучасному світі від них напряму залежить впізнаваність бренду, і часто — рівень продажів. Саме тому попит на таких спеціалістів не вщухає: на сайті robota.ua наразі опубліковано близько 700 вакансій для SMM-менеджерів.

Що стосується базових навичок, потрібна грамотність та вміння орієнтуватися (або швидко опановувати) різноманітні соцмережі. Це доволі творча професія. Заходити у неї можна й без жодного навчання — якщо у вас є талант до написання текстів. Але краще також пройти курси, адже головна задача SMM-менеджера — не просто створювати пости для соцмереж, а робити так, щоб сторінка працювала і приносила результати.

Заробляти можна від 7 тисяч грн на місяць і до кількох тисяч доларів — залежить від фаховості, досвіду та навичок SMM-фахівця. Це хороший варіант, якщо потрібно увійти в професію за місяць-два. На курсах для SMM-менеджерів навчать аналізувати метрики, складати контент-план, запускати рекламні кампанії, аналізувати ринок і конкурентів та писати пости, що продають. Далі — справа за практикою і досвідом, але базовий рівень зарплатні ви вже матимете.

E-mail маркетолог: якщо готові займатися і текстами, і цифрами

Це людина, яка відповідає за те, які рекламні розсилки отримають клієнти. Але йдеться не лише про те, щоб складати тексти листів. Потрібно мати розуміння про те, які типи листів найбільш ефективні для різних типів бізнесу, як використовувати інструменти для розсилки електронних листів, працювати з клієнтською базою та аналізувати результати.

Це доволі технічна професія, в якій доведеться тестувати платформи для e-mail-маркетингу, аналізувати цільову аудиторію та розбивати базу клієнтів по групах, відстежувати рівень відкриття листів та кількість продажів через електронну пошту і навіть трохи програмувати на SQL.

Опанувати базові навички можна за три місяці. В Україні вистачає профільних курсів для e-mail-маркетологів, з різним рівнем заглиблення та ціною. Працювати можна в будь-яких видах бізнесу та організацій, де є клієнтська база: від інтернет-магазинів до галузі освіти та медицини. Толкові E-mail-маркетологи потрібні як приватним клінікам, сервісам доставки та поштовим службам, так і дрібним підприємцям, що працюють через маркетплейси. Заробляти можна від $500, якщо ви — новачок, до кількох тисяч доларів — коли напрацюєте власний досвід та лайфхаки щодо роботи з клієнтами через пошту.

Таргетолог: якщо хочете розбиратися в цифрах і таблицях 

Таргетолог — це спеціаліст, який знає, як знайти потрібну аудиторію в соцмережах та на інтернет-платформах і показати їй рекламу бізнесу або організації. Наприклад, якщо продавцю одягу потрібні молоді мами до 30 років, які мають двох дітей та люблять білі кофтинки — саме таргетолог має з’ясуватися, як до них дотягнутися, щоб прорекламувати їм лінійку дитячого білого одягу.

Це не надто творча робота, в якій багато цифр, рутини технічних нюансів. Треба вміти аналізувати статистику, конкурентів та численні метрики, щоб робити висновки: чи вдалося охопити потрібну аудиторію, і що треба змінити, щоб це вдалося. Тож потрібне терпіння, базові математичні навички й аналітичне мислення. Це простіше, ніж IT, але це вже не копірайтинг, у якому більше творчості. Таргетинг — доволі точна наука, а основний робочий час людина проводить за цифрами в рекламному кабінеті.

Таргетолог працює з рекламними бюджетами клієнтів, і від нього напряму залежить — чи не будуть гроші рекламодавця викинуті на вітер. Тому в цій професії є висока відповідальність. Водночас, якщо навчитися, на таргетингу можна добре заробляти. Новачок отримуватиме від 8 тисяч гривень, спеціаліст — 20-30 і більше тисяч. Справді хороші таргетологи в Україні можуть заробляти й $3 000, а у галузі IT — більше.

Рієлтор: якщо готові розбиратися з юридичними тонкощами

Ринок нерухомості після 24 лютого був заморожений, але зараз пішов на підйом. Люди, що втратили житло від обстрілів, або через окупацію їх міст, купують житло в Києві та західних регіонах. А отже професія рієлтора лишається актуальною. На сайтах з працевлаштування це наразі одна з найбільш високооплачуваних професій — з тих, які можна швидко опанувати. Хороші рієлтори заробляють від 30 тисяч гривень і більше. Втім до цього ще треба дійти: відточити навички, сформувати базу клієнтів та напрацювати репутацію, щоб почало працювати «сарафанне радіо». На початку цього шляху дохід може бути суттєво меншим.

Може здаватися, що допомагати в пошуку та купівлі житла можна й без попереднього навчання. Але насправді рієлтор має вміти: оцінити вартість житла, правильно укласти договір, вивчити джерела пошуку як подавців, так і покупців, вирішити можливі конфліктні питання та навіть проконсультувати з приводу юридичного оформлення угоди, попередивши про можливі помилки та підводні камені. В усьому цьому можна на початковому рівні розібратися за кілька місяців.

З інших навичок, які напрацьовуються з часом — розуміння ринку нерухомості, вміння розбиратися в документації та підкреслити хороші сторони житла, щоб його захотіли купити. Тож людям, які мають намір опанувати цю роботу, потрібна комунікабельність, увага до деталей та терпіння.

Читайте ще: Як скласти сценарії своєї кар’єри і чому це корисно для успішного майбутнього?